سیرنگوما یا دانه های سفید زیر چشم چیست و درمان آن چگونه است؟

سیرنگوما یا دانه های سفید زیر چشم چیست و درمان آن چگونه است؟

از نظر پزشکی، سیرنگوما به صورت برجستگی های کوچک به اندازه 1 الی2 میلیمتر و رنگ آن از همرنگ پوست تا زرد متغییر است. شایع ترین محل درگیری پلک پایین می باشدضمن اینکه ممکن است نقاط دیگری مانند زیر بغل، شکم ، جلوی قفسه سینه ، روی گونه ، ناف و ناحیه تناسلی خانم ها را نیز درگیر کند.

 

علت سیرنگوما چیست ؟

علت واقعی آن هنوز معلوم نیست اما وراثت در آن نقش قابل توجه ای دارد.

 

ممکن است تبدیل به تومور بدخیم شود؟

خیر ، سیرنگوما استعداد بدخیم شدن ندارد و فقط از نظر زیبایی مشکل ایجاد می کند.

 

تفاوت ظاهری سیرنگوما با آکنه یا کمدون چیست ؟

سیرنگوما در نواحی دور چشم ، پیشانی ، دور دهان و اطراف صورت به شکل توده های برجسته همرنگ پوست و گاهی زردرنگ بروز میکند که گاه خارش نیز دارند. ظاهری شبیه به جوش های زیرپوستی ، زگیل و آکنه دارد ولی سلامت را تهدید نمی کنند و فقط از نظر زیبایی مشکل ساز هستند. منشاء سیرنگوما غدد عرق پوست (درمال) است و جنبه ارثی داردولی آکنه و زگیل اپیدرمال هستند . تشخیص افتراقی آن با تومورهای خوش خیم و بد خیم و جوش ها و سایر ضایعات در معاینه با بیو میکروسکوپ براحتی انجام می شود.

درمان سیرنگوما چیست ؟

تنها راه درمان برداشتن ضایعات است و با داروهای خوراکی یا کرم های موضعی و لایه بردار از بین نمی رود چون عمیق تر از اپیدرم است و از آنجایی که امکان عود مجدد خیلی زیاد است و نیز ممکن از هنگام برداشتن رد سفیدی به جا بگذارد حتما باید توسط پزشک متخصص چشم با دستگاه های ظریف و زیر میکروسکوپ انجام شود تا اسکار آن به حداقل برسد و آسیبی به چشم ، مژه و پلک وارد نشود.استفاده از آر اف با پروپ های ظریف چشمی توسط متخصص چشم و پلک توصیه می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *