رابطه زناشویی بعد از عمل های جراحی

لازمه یک زندگی زناشویی سالم، برقراری رابطه جنسی بدون مشکل و آرام است. چنانچه یکی از زوجین دچار مشکل باشد این رابطه دچار خدشه خواهد شد. یکی از مسائلی که زوجین را درگیر خود می­کند داشتن رابطه زناشویی بعد از هر عمل جراحی است. عمل های جراحی و همچنین درد باعث ایجاد تداخل در تمایل و لذت جنسی می­شود و رابطه زناشویی را تحت تأثیر قرار می­دهد. بیماران به علت ضایعه جراحی یا خود بیماری، تحریک و لذت کمتری را تجربه می­کنند و برای ایجاد نعوظ و لذت جنسی به مشکل برمی­خورند. در برخی موارد رابطه جنسی ممکن است باعث تشدید درد شود در نتیجه این رابطه لذت‌بخش ناخوشایند می­نماید. ممکن است این عوارض منجر به افسردگی شود و یا برعکس افسردگی آن را تشدید کند. در هر دو صورت این اختلال روحی و روانی زندگی جنسی را تحت‌ الشعاع خود قرار می­دهد و زوجین را نگران می­سازد. برای داشتن یک رابطه بدون ترس مشکل خود را با همسرتان در میان بگذارید و از وی برای کمک‌گرفتن و همراهی برای حل مشکل خود در حین رابطه کمک بگیرید.
کلاً رابطه زناشویی برای بیشتر عمل های جراحی بی­ خطر است. در جراحی ­های معمولی و روتین، توصیه پزشکان این است که فاصله زمانی شش الی هشت هفته برای شروع رابطه زناشویی را رعایت کنند.  بعنوان مثال عمل دیسک کمر  که عملی تهاجمی است ، در این نوع جراحی به علت ایجاد برش روی پوست و ناحیه عضلانی و همچنین ساییدن و تراشیدن استخوان­ها دردهای بعد از عمل طبیعی و دور از انتظار نیست. در جراحی­های باز و عمل­های کاشتن پلاتین در ستون فقرات مدت‌زمان نقاهت بیمار طولانی خواهد بود و این کاملاً طبیعی است. در این نوع عمل­ها انجام فعالیت‌های روزانه و همین‌طور شروع یک رابطه جنسی باید آرام و با احتیاط صورت گیرد.
ولی در عمل جراحی هرنی (فتق)  و نمونه­ های مشابه آن می تواند بین سه تا چهار هفته باشد. بعد از عمل پروستات بسته به روش باز یا بسته می تواند هشت تا دوازده هفته باشد .
انجام عمل دیسک کمر با لیزر باعث می­شود که بیمار در طی دوهفته بعد از عمل بهبود یابد و ترمیم زخم کوچک ایجاد­شده و نیز بهبودی و درمان درد قبل از جراحی و بازگشت تمایل جنسی بتواند رابطه جنسی  طی دو هفته برقرار کند.
در عمل های باز قلب و عروق مدت  زمان طولانی تری نسبت به سایر عمل های جراحی برای بازگشت به زندگی جنسی طبیعی نیاز است.
در عمل های جراحی شکمی اگر بدون باز کردن کامل شکم باشد و از روش های لاپاروسکپی استفاده شود ترمیم زودتر انجام می شود و این مدت نسبت به روش های باز کوتاه تر است.
در چشم پزشکی بعلت اینکه از دستگاه ها و روش های پیشرفته و سیستم بسته به جای جراحی های باز استفاده می شود این مدت بین یک تا سه هفته متغیر است . بعنوان مثال در جراحی باز آب مروارید نقاهت سه هفته است ولی در روش های بسته یک هفته میباشد. در صورتی که عارضه ای رخ دهد یا فشار چشم افزایش یابد ممکن است تا شش هفته هرگونه زور زدن و رابطه جنسی در عمل های جراحی ممنوع باشد که شرایط آن باید توسط پزشک معالج با بیمار مطرح شود. در جراحی های لیزری که برشی ایجاد نمی شود ممنوعیت چندانی وجود ندارد ولی در روش های لیزری که برش و دوره ترمیم دارند باید به اندازه دوره ترمیم در رابطه جنسی احتیاط شود یا پوزیشن های خاص و بی خطر رعایت شود. برای جراحی گلوکوم یا آب سیاه این زمان بین دو تا سه هفته است، در جراحی های پلک یک تا دو هفته لازم است و در جراحی های حدقه دو تا سه هفته است.
باتوجه‌به اینکه تکنیک ­های جراحی بسیار متنوع و متفاوت هستند و هر بیمار با بیمار دیگر تفاوت دارد در معاینه اول بعد از عمل جراحی در مورد رابطه جنسی با جراح خود مشورت کنید. باید بدانید که رابطه جنسی بخشی از یک رابطه زندگی سالم و طبیعی است و مطرح ­کردن آن با پزشک خود را زشت و ناپسند ندانید و نگرانی بابت صحبت ­کردن در مورد آن نداشته باشید.
بسته به نوع جراحی بایستی بیمار از بعضی فشارها و حالات پرهیز نماید مثلا در جراحی شبکیه با تزریق گاز وضعیت خاص باید مراعات شود .
چند مهم در رابطه زناشویی بعد از جراحی:
مقاربت منظم باعث سلامت زوجین میشود.
در پیشگیری از بزرگ‌شدن پروستات اثر خواهد داشت.
خبر خوب دیگر، این‌که با تغییر در شیوه‌ی زندگی، می‌توان به‌ مردان بالای ۵۰ سال کمک کرد تا سلامت مطلوب پروستات را حفظ‌کنند. پس:
غده‌ی پروستات خود را با فعالیت مرتب جنسی، به‌ ترتیب معمول تخلیه کنید.
 رابطه‌ی جنسی منظم، برای پروستات خوب است. تاکیدمی‌شود:
 مقاربت جنسی، برای بهبود بیماری پروستات بسیاراهمیت دارد.
غده‌ی پروستات مردان به‌گونه‌ای طراحی‌شده، که باید محتوای آن به‌طور مرتب خالی‌شود.
در حین انجام رابطه جنسی بیمار باید از بلند­کردن وزن زیاد، از چرخش و همچنین خم ­شدن پرهیز کند و به‌محض ایجاد درد رابطه را متوقف کند. برخی آقایان از اینکه بعد از عمل در برقراری رابطه جنسی دچار مشکل می­شوند نگران هستند و گاهی اوقات ناراحتی آنها به‌خاطر افزایش خطرات ناشی از افزایش آسیب به محل جراحی و اعصاب است.
درصورتی‌که همسر متوجه این نگرانی و ناراحتی آنها نشود رفتار آنها را بی ­علاقگی به ادامه رابطه زناشویی تصور کند. این تصورات متأسفانه بر روی زندگی زناشویی همسران اثرات سوء داشته و زندگی آنها را دچار مشکل می­کند. آقایان باید مشکل را با همسر خود در میان بگذارند. معمولأ خانم­ها با این­گونه مشکلات راحت ­تر کنار می­ آیند و بازگو­کردن مشکل با آنها منجر به حل مشکل و همراهی با همسرشان می­شود. همسر خود را درک و رابطه خود را مدیریت می­کنند.
داشتن آرامش و کاهش استرس در بهبود درد جراحی بسیار مؤثر است. استرس و نگرانی در زمینه رابطه زناشویی بعد از عمل جراحی موجب تشدید درد و ایجاد اختلال در رابطه می­شود. چنانچه قادر به کنترل و ازبین‌بردن استرس نیستید سعی کنید در ضمن انجام رابطه جنسی تمرکز خود را به رابطه معطوف کنید تا هم لذت کافی را ببرید و هم مشکلی برایتان پیش نیاید.
بیماران باید به مقدار و میزان رابطه جنسی توجه داشته باشند. رابطه زناشویی خود را به طور منظم انجام دهند. رابطه زناشویی که به طور منظم انجام شود موجب کاهش استرس می­شود و در روند بهبودی و درمان نیز مؤثر است.
 مصرف داروهای ضد درد قبل از شروع رابطه زناشویی نیز توصیه می­شود. می­توانید به شریک جنسی خود توصیه کنید از قراردادن تمام وزن روی همسر خود پرهیز کند.

پوزیشن ­های نامناسب رابطه زناشویی :

 بعد از عمل های جراحی بسته به نوع جراحی و محدودیت های آن ممکن است برخی از پوزیشن ها سبب ایجاد فشار روی زخم و اعضای حیاتی و اعصاب شود که بهتر است بدون خجالت آن را از پزشک خود سوال نمایید.
در جراحی های قفسه سینه و شکم و کمر ممکن است مانور والسالوا ممنوع باشد . لذا زور زدن برای اجابت مزاج یا رابطه جنسی و مانند ممنوع می باشد. در مواردی که نگران مشکلات روابط جنسی هستید بهتر است با روابط عاطفی و معاشقه و روش های غیر مستقیم بعنوان جایگزین روابط فیزیکی پر خطر نگرانی های خود را بر طرف نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *