جراحی لیزیک

نتایج جراحی لیزیک با پیشرفت هایی که در تکنولوژی و مهارت جراحان صورت گرفته است بطور فزاینده ای بهتر شده است.با انجام عمل لیزیک میلیون ها نفر در سراسر دنیا توانسته اند وابستگی خود را به عینک و کنتاکت لنز کاهش دهند . ولی با اینحال هنوز هم تصمیم به این عمل باید با دقت و توجه صورت گیرد . از انجایی که عمل لیزیک عملی اختیاری است لازم است این جراحی را فقط وقتی از سلامت کاملی برخوردارید در نظر بگیرید ودر مواردی امکان یک عمل بی خطر و مطمئن وجود ندارد بهتر است به راه های معمول و غیر جراحی اصلاح دید یعنی عینک و یا همان کنتاکت لنز رو بیاورید .
از وقتی به فکر لیزیک افتادید بهتر است با پزشک خود مشورت واز تمام مسائلی که در این ارتباط وجود دارد اطلاع یابید . از پزشک خود در مورد عوارض احتمالی عمل و همینطور نتایج بینایی نهایی حتما سوال نمایید .
در مورد تکنولوژی دستگاهی که قرار است با آن عمل شوید بپرسید . همانطور که میدانید در عمل جراحی لیزیک لایه بسیار نازک لولا داری از روی قرنیه شما برداشته میشود و بدنبال آن با استفاده از لیزر و تراش قرنیه شکل قرنیه تغییر مییابد که بعد از این اقدام نیز لایه مزبور به روی محل قبلی برگردانده شده و در آخر کنتاکت لنز پانسمان روی قرنیه گذاشته میشود .

 

از دکتر خود بپرسید که ایا برای برداشتن لایه مزبور از تیغه مخصوص میکروکراتوم استفاده میکند یا با کمک دستگاه جدید فمتوسکند اقدام به برداشتن لایه مزبور میکند . علاوه بر این ایا پزشک تصمیم دارد با استفاده از روش Wavefront Technology حتی الامکان از عوارض ناخواسته ای مثل خیرگی در مقابل اشیا نورانی. یا دیدن هاله در اطراف نور بکاهد یا خیر . با اینحال انتخاب این موضوع معمولا نکته ای است که با صلاحدید پزشک شما صورت میگیرد

بعد از بررسی موارد فوق بهتر است از میزان تجربه جراح خود نیز جویا شوید . بعد از بررسی تمامی این موارد است که که میتوانید به اطمینانی نسبی از کیفیت بالای عمل خود و به نتایجی قابل قبول امیدوار شوید .

عوارض احتمالی لیزیک

جراحی لیزیک با درصد کمی از عوارض کوتاه و بلند مدت همراه است . اغلب بیماران پاسخ خوبی به درمان داده و در مواردی نیز بروز مشکلاتی نه چندان جدی دور از ذهن نیست و متاسفانه گاهی از موارد عوارضی جدی و غیر قابل برگشت پیش خواهد امد که البته احتمال بروز چنین مواردی کمتر از ١% است .

عوارض احتمالی لیزیک میتواند شامل موارد زیر باشد :

عوارض جدی تر عوارضی از قبیل عفونت چشم ، خشکی چشم مزمن و مشکلات لایه ( FLAP ) است.عوارض کم اهمیت تری نیز مانند هاله دیدن ، کدورت و خیرگی وجود دارد که بمرور زمان و با ادامه روند ترمیم از بین میروند ، ضمن اینکه اغلب عوارض احتمالی لیزیک ظرف چند ماه از بین میروند و بهبود می یابند

مطالعات نشان داده اند که عوارض لیزیک با افزایش تجربه جراح بطور قابل ملاحظه ای کاهش مییابد که همین موضوع اهمیت انتخاب یک جراح با تجربه را بیش از پیش نشان میدهد .

مهم است که بدانید سلامت عمومی بدن و چشم شما قطعا در بروز عوارض احتمالی موثر خواهد بود . به عنوان مثال اگر دیابت دارید به علت تاثیری که دیابت در روند ترمیم دارد انتظار مشکلات بیشتری وجود دارد .
با اینحال حتی در بهترین شرایط سلامتی نیز افراد مختلف پاسخ های مختلفی به جراحی میدهند .

مطالعات لیزیک و استانداردهای بی خطری آن

مراکز چشم پزشکی دنیا استاندارد های بالایی را برای موفقیت لیزیک گزارش کرده اند . برای اینکه کارخانه های سازنده دستگاه های لیزر بتوانند تاییدیه های انجمن غذا و اردوی امریکا ( FDA ) را در یافت کنند باید عوارضی کمتر از یک ١ ٪ را تامین نمایند .
تعریف FDA برای عوارض ، لیستی از مشکلاتی خاص از قبیل ادم قرنیه ، مشکلات لایه ( FLAP ) ، فشار غیر قابل کنترل داخل چشمی و جداشدگی شبکیه است

اغلب مطالعاتی که بر روی نتایج لیزیک صورت گرفته است صحبت از در صد بیمارانی میکنند که توانسته اند بعد از لیزیک به دید کامل یعنی دید ٢٠/٢٠ یا بهتر ویا دید مناسب رانندگی یعنی دید ٢٠/۴٠ رسیده اند .

بحث دیگری که در این مطالعات مطرح شده بحث رسیدن به محدوده قابل قبول شماره چشم مثلا رسیدن به محدوده ٠/۵ دیوپتر بیشتر یا کمتر از نرمال است . برای پیگیری تغییرات بینایی متعاقب لیزیک ، بسیاری از مطالعات نتایج بینایی بلافاصله بعد از عمل ، نتایج چند روز بعد و نتایج ٣ و ۶ ماه بعد را گزارش کرده اند .

مقایسه نتایج FDA روی لیزرهای LASIK

FDA عمل جراحی لیزیک را برای اصلاح نزدیک بینی ، دوربینی با یا بدون استیگماتیسم تایید کرده است . ولی بهترین نتایج در نزدیک بینی کم تا متوسط گزارش شده است .

به علت انکه مطالعات مختلف از لیزر های مختلفی استفاده کرده اند نتایج لیزیک در مطالعات مختلف بطور کامل قابل قیاس با یکدیگر نیست . حتی نتایج جراحی با یک دستگاه ثابت نیز در تمامی موارد با یکدیگر قابل مقایسه نیست چرا که نتایج بدست امده بر روی انواع و شدت های مختلفی نزدیک بینی بوده است .

از این گذشته تجربه جراحان نیز در مطالعات مختلف متفاوت بوده وهمین امر نیز در اتکا صرف به نتایج مختلف خلل ایجاد میکند .به عبارت دیگر نتایج FDA تنها دور نمایی کلی از نتایج لیزیک بدست میدهد .

بطور کلی بیاد داشته باشیدکه صرف از نظر از نتایج FDA جراح مجرب شما عملی را که با شماره و شرایط چشم شما مناسبت داشته باشد انتخاب خواهد کرد .

بهترین دید اصلاح شده بعد از عمل لیزیک

توجه داشته باشید که مهمترین عارضه نهایی لیزیک کاهش در میزان بهترین دید اصلاح شده شما با عینک یا کنتاکت لنز است که در اصطلاح پزشکی ازان به Best Corrected Visual Acuity یاد میکنند .به عبارت دیگر اگر قبل از عمل با عینک یا لنز هر دیدی دارید بعد ازعمل حداقل و حداکثر دید بدون عینک و لنز ی که انتظار دارید با ید همان دید با عینک یا کنتاکت لنز باشد

برای مثال اگر شما قبل از عمل دید بدون عینک ٢٠/٢٠٠ داشته و لی بعد از عمل به دید بدون عینک ٢٠/۴٠ رسیده و دید با عینک شما نیز حداکثر به ٢٠/٢۵ میرسد در واقع در جریان عمل یک خط از دید خود را از دست داده اید واین همان چیزی است نه شما ونه پزشک شما را راضی نخواهد کرد.با این حال بد نیست بدانید که علیرغم از دست دادن یک خط از دید با عینک دید بدون عینک شما چیزی در حد ۶ خط افزایش یافته است ( از ٢٠/٢٠٠ تا ٢٠/٢۵ )

انتظار FDA این است که کارخانه سازنده لیزر ثابت کند تنها ۵٪ بیمارانی که با ان دستگاه عمل میشوند بیشتر از ٢ خط از بهترین دید اصلاح شده خود را از دست دهند وتنها کمتر از ١ ٪ انها به دیدی کمتر از ٢٠/۴٠ برسند

بعد از عمل باید انتظار چه دیدی را داشته باشید ؟

در یک مطالعه بزرگ که بر روی سایت اکادمی چشم پزشکان امریکا امده است ، از مجموع ۶۴ مطالعه لیزیک از سال ٢٠٠٠ نتایج زیر گزارش شده است

بر اساس یک تحلیل جامع ، ٩٢٪ چشم های با نزدیک بینی یا نزدیک بینی همراه استیگماتیسم به محدوده شماره های در حد ٢ دیوپتر از امتروپی ( وضعیت نرمال ) قرار گرفتند . نتایج برای نزدیک بینی های کم تا متوسط از نزدیک بینی های بالا بهتر بود .
در ٢٢ مطالعه بر روی افراد با نزدیک بینی کم تا بالا ٩۴٪ به دید ٢٠/۴٠ ( حدود ٧/١٠ ) یا بهتر رسیده و عملا برای هیچ کاری نیاز به عینک نداشتند . از این میان ٩٨٪ افراد با درجات خفیف تا متوسط نزدیک بینی و ٨٩٪ درجات بالای نزدیک بینی از عینک رهایی یافته بودند

در این مطالعات افراد دوربین نیز مورد بررسی قرار گرفتند . نتایج این بررسی ها نشان داد ٨٨٪ چشم های با دوربینی و دوربینی همراه با استیگماتیسم به محدوده ١ دیوپتری نرمال و به دیدی حداقل ٢٠/۴٠ دست یافتند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *